موضوع انشا: اعتدال و میانه روی

بسم الله الرحمن الرحیم

از دیرباز و بالاخص در فضای مذهبی، شاهد تحریف معنوی بعضی الفاظ و حتی جریانات بوده ایم. ضرر این تحریفات و تزویرات به دین و جامعه دینی به مراتب از ضرر دشمنانِ آشکار بیشتر است، چراکه عوام از این سکه ی دو رو، روی رحمانیش را می بینند و اهل معرفت روی شیطانیش.
 چنانچه اخیرا در جامعه ی اسلامی مان شاهد ترویج مفهومی هستیم به اسم اعتدال که می خواهد در برابر افراط و تعصب و خشونت قد علم کند و با استناد به آیات و روایات یکه تاز میدان سیاست گردد و افکار مزاحم خویش را متهم به مخالفت با دین و مبانی آن نماید.
 اعتدال در نظر مروجین امروزی این مفهوم، یک امر عدمی نیست. یک امر وجودی است. یعنی نه اینکه اعتدال عدم افراط گری باشد و عدم خشونت و عدم فلان؛ بلکه اعتدال یعنی اباحه گری، میان حق و باطل رفتن، تساهل و تسامح، صلح و مدارا و رفاقت با همه کس، و شاعر هم گفته:
 گفت آسان گیر بر خود کارها کز روی طبع سخت میگیرد جهان بر مردمان سختگیر
 طبق این تعریف، که از سخنان و عملکردها و مواضع دولتمردان و احزاب پشتیبان آنان به وضوح قابل استنتاج است، اگر وجود شریف امیرالمومنین علیه السلام و اولاد طاهرینش امروز حاضر بودند با وجود شواهد تاریخی و روایات صحیح و مسلم موجود در منابع روایی ما، قطعا در صف خشونت طلبان و افراطیون قرار می گرفتند.
 نحوه برخورد امیرالمومنین با مسلمانان اهل تهجد و پیشانی پینه بسته و حفاظ قرآن نهروانی که در یک روز حدود 4هزار نفر از تیغ عدالت مولی گذشتند چنانچه راوی می گوید لخته های خون بر آستین علی علیه السلام خشکیده و آزادی عمل را از وی ستانده بود تا آنجا که مجبور شد آستینش را پاره کند و به کشتار مابقی شان ادامه دهد؛ این کجا و تلاش برای آزادی عده ای فتنه گر و خائن به خون بالغ بر 300هزار شهید و آبروی نظام اسلامی که در مفسد فی الارض بودنشان تردیدی نیست کجا؟ اگر این اعتدال است قطعا عمل امیرالمومنین مصداق اتم خشونت طلبی و افراط است.
 در منظر اعتدالگرایان، کنار نیامدن و عدم بیعت امام حسین علیه السلام با یزید ملعون - که مُعلن فسق و فجور بود و علنا به شرابخواری و ظلم به مستضعفان و اتلاف بیت المال در عیش و نوش خود و بوزینه بازی مبادرت می ورزید - آن هم به قیمت کشته شدن فجیع خود و فرزندان و برادران و یارانش و اسارت خاندان رسالت، حقیقتا نشانه سخت گیری بیش از حد و افراطی گری نیست، وقتی مذاکره با دولتی مستکبر، جاه طلب، قاتل صدها هزار انسان مسلمان و غیرمسلمان در افغانستان و عراق و پاکستان و .... و از اصلی ترین عوامل فتنه خشن و رقت بار سوریه و عامل تحریم های ظالمانه بر علیه شیعیان و آزادگان ولایی از علائم اعتدال برشمرده می شود و مخالفان با آن به افراط گری متهمند؟؟؟
 شما ساده زیستی مسئولین را هم بایست از نشانگان اختلال روانی- رفتاری افراط گری بدانید تا بتوانید انتقال ملاقات ها و مراسمات دیپلماتیک دولتمردان اعتدالگرا از پاستور به کاخ سعدآباد را با شعار اعتدال آنان تطبیق دهید.
 ساده زیستی مسئولین مملکت اسلامی تا چه حد؟ تا حدی که نان جو بخورند و برای کرایه کردن یک قطعه زیور آلات از خزانه بیت المال توسط دخترشان، تازیانه به روی او بکشند؟! این افراط نیست؟ آن هم افراط همراه با تعصب و خشونت؟ اگر امیرمومنان این همه سخت نمی گرفت بیشتر حکومت نمی کرد؟
 احترام به برادر بزرگتر، آن هم نابینا و رفاقت و صمیمیت را چرا با یک آهن داغ که نزدیک دست او بیاوریم، زیر پا بگذاریم؟ مگر تعدادی سکه از بیت المال به فقیر نیازمندی چون عقیل دادن چه باری بر حکومت می نهاد که ارزش این همه ایجاد اختلاف و کینه ورزی را داشته باشد؟ اعتدال یک مسئول حکومتی می طلبد که 10 میلیارد تومان وثیقه بگذاری و فرزندت با ده ها اتهام و - البته به تصریح سخنگوی دستگاه قضا - جرم امنیتی و اخلاقی و ... را از زندان رها نمایی!
 شاعری که بارها و بارها برای علی علیه السلام و عدالتش شعر گفته بود بخاطر ارتکاب گناهی مستحق خوردن حد شد و علی خود بر او حد جاری نمود. سوی معاویه علیه اللعنه رفت و شاعر دربار او شد. این اقدام از سوی کسانی که برای بدست آوردن اقبال مردم حاضرند از هر خواننده و رقاصه و فاسق و خائنی نام ببرند، تعصب بی جا و افراط تلقی نمی شود؟ اگر نه، پس چیست؟ با کمی نرمش نمی شد یک نفر کمتر از سپاه معدود خویش را نمی تاراند و به سپاه مزدحم معاویه نمی افزود؟
 امام راحلمان خود نیز از سردمداران افراطی گری در دوران معاصر به شمار می روند. دفاع ایشان از تسخیر سفارت آمریکا، دستور ایشان بر اعدام عاملین ضبط و پخش مصاحبه زنی که اوشین را بجای حضرت زهرا سلام الله علیها الگوی خویش معرفی نمود از رادیو، پافشاری بر استمرار جنگ با وجود مخالفت عده ای از اطرافیان، جام زهر خواندن قطعنامه 598 و برخی بیانات صریح و تند ایشان نسبت به روحانیت سکولار و ... قطره هایی از دریای پر تلاطم خشونت طلبی و افراط گرایی های ایشان به حساب می آید!
 آری! اعتدال اگر به معنای اطاعت بی چون و چرا و صحیح و بدون تقدم و تاخر از سیره اهلبیت علیهم السلام باشد این همان اعتدالی است که در اسلام به آن سفارش شده و اما اعتدالی که عقب نشینی از اصول، تساهل در تدین، تسامح با کفار معاند، و وادادگی را در معنای خود جای دهد همان اعتدالی است که پیش از این روحانیون درباری دوران پهلوی متصف به آن بودند و البته عافیت طلبی انسان با این اعتدال سازگارتر است. و هم از منظر آقایان اعتدالگرای امروزه این آیه در شأن افراطیون، نازل شده که: و الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه الا تخافوا و لاتحزنوا و ابشروا بالجنه التی کنتم توعدون  

منبع:   http://www.afsaran.ir/link/452056                  

/ 10 نظر / 31 بازدید
محمد

عالی بود بسیار استفاده کردیم خیلی ممنون

مهدی

سلام بسیار متن زیبا بود خیلی متشکر انشاء الله خدا برادرتان را برایتان حفظ بنماید[نیشخند]

صیحه

خیلی جالب بود استفاده کردیم[گل]

بصیر

خدا این دولت رو سریع تر هدایت کند از شما هم بخاطر بازنشر مطالب سپاسگذاریم

سلما

در نای خشک مرثیه خوان نا نمانده است طفلی برای زینب کبری نمانده است باید به جای حافظ و سعدی ؛ لهوف خواند دیگر برای ما شب یلدا نمانده است سلام ابجی با یلدای امسال بروزم.........

فرزندان صبور

سلاما خواهر همیشه به روز مطلب خوبی رو بیان کردید... خدا به همه بصیرت دهد تا فرق اعتدال وافراط رو بفهمند....

فرمانده عملیات

سلام همسنگر قال ابوجعفر(ع): «زِیارَةُ قَبْرِ رَسُولِ اللهِ(ص) وَ زِیارَةُ قُبُورِ الشُّهَداءِ وَ زِیارَةُ قَبْرِ الْحُسَینِ بْنِ عَلِی(ع) تَعْدلُ حَجَّةً مَبْرُورَةً مَعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ؛ امام باقر(ع) فرمودند: زیارت قبر رسول خدا وزیارت مزار شهیدان و زیارت مرقد امام حسین(ع) معادل است با حج مقبولی که همراه رسول خدا(ص) به جا آورده شود». (مستدرک ال وسائل/ج1/ص266)

سلما

مرا درد و مرا درمان حسین (ع) اســت مـرا اول مـــــــرا پایان حسین(ع) است دل هـــر کـس به ایمانی سرشتـــــه مرا هم دین و هم ایمان حسین(ع) است همه عالم به اذن حق تعالـــــــــــــی چو عبدی سر به فرمان حسین(ع) است بهشت و جنت و فردوس اعــــــــــــلاء همه معلــــــــــول پیمان حسین(ع) است برای هر دلــــــی جانان و جانـــــــــــی مرا هم جان و هم جانان حسین(ع) است عقول جن و انس و هـــــم ملائــــــک به حقِ حق که حیران حسین(ع) است چو خواهم روضه ی رضــــــــــوان به فردا که من را روضه ی رضوان حسین(ع) است چرا عالم زجـــــانش نـــــــــــاله دارد مگر او هم پریشان حسین(ع) است اگر خواهی ز حــــــــال عبد مســــــکین خوشا حالش که مهمان حسین است

ذره

سلام... اربعین تسلیت ************************ شرح حدیث....آیت الله آقا مجتبی تهرانی رحمه الله علیه.... حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام فرمودند: همان طور که خورشید و شب با یکدیگر جمع نمی­شوند، محبّت و دل بستگی به خداوند نیز با محبّت و دل بستگی به دنیا جمع نمی­شوند. شرح حدیث: خیلی زیبایی در این روایت دیده می­شود. انسان اگر بخواهد بفهمد حبّ به خدا دارد یا نه، راهش چیست؟‌ این امری نیست که هفته­ای و ماهی یا سالی یک بار پیش بیاید، بلکه انسان در هر روز چندین بار بر سر دو راهی دنیا و آخرت قرار می­گیرد؛ آن هم نه فقط بُعد وجودی او، بلکه تمام ابعاد وجودیش مثل قلب، عقل، اعضاء و جوارح، دست، پا، زبان، گوش، چشم و حتّی خطورات ذهنیّه او مثل دروغ، غیبت، تهمت، مال حرام خواری، نگاه به نامحرم و... انسان ببیند کدام را انتخاب می­کند امر الهی را انتخاب می­کند که نور است، یعنی محبّت و دوستی به خداوند را، یا این که معصیت را انتخاب می­کند که ظلمت و تاریکی و محبّت و دل بستگی به دنیاست؟ ‌ نور و ظلمت در یک جا جمع نمی­شوند و دل ظرف محبّت خداوند است و دو شیء و دو چیز در او جای نمی­گ

ستارگان خاکی

دختر ایران زمین جـانـبـازی ﺍﺳـﺖ ﺑـﺮﺍﯼ ﺧـﻮﺩﺵ ، ﺍﯾـﻦ ﭼـﺎدر تو ! ﺩﺭ ﺑـﺮﺍﺑـﺮ ﺗـﺮﮐﺶ ﻫـﺎﯼ ﻧـﮕـﺎﻩ ﻣﺴـﻤـﻮﻡ ﺗـﮑـﻪ ﺗـﮑـﻪ ﻣـﯽ ﺷـﻮﺩ! ﺍﻣـﺎ ﺗﺴﻠﯿـﻢ ﻫـﺮﮔـﺰ... با مطلب جدیدی به روزم دوست داشتید سربزنید. التماس دعا[گل]